Monday 12 March 2007

معاهده حق بهره برداری انحصاری 2001

معاهده حق بهره برداری انحصاری اختراع 2001
Patent Law Treaty(2001)

هدف معاهده حقوق بهره بردار ی انحصاری از اختراع هماهنگی و شکل دادن به تشریفات یا آئین رسمی در رابطه با تقاضاهای ملی و منطقه ای مربوط به حق بهره برداری انحصاری است بدین نحو که تشریفات مربوطه را بیشتر خوشایند کاربران بنماید. البته یک استثناء مهم مربوط به تاریخ تسلیم درخواستهاست . معاهده مذکور به حد اکثر مجموعه الزاماتی که دفتر مربوط به ثبت اختراع باید اعمال نماید را اعلام کرده است. این به آن مفهوم است که طرف متعاهد در تصریح شرایطی که از نقطه نظر متقاضی و مالک سخاوتمنداته تر است آزاد است لیکن ملزم به رعایت حد اکثر مقتضیاتی است که دفتر ثبت اختراع می تواند از متقاضیان و صاحبان حق تقاضا کند .معاهده بویژه شامل مقرراتی به شرح موضوعات ذیل است :

- شرایط تعیین کننده تاریخ تسلیم درخواست ثبت اختراع به منظور کم کردن خسارات ناشی از تاریخ تسلیم تقاضای ثبت که از اهمیت فوق العاده ای در کل تشریفات و آئین مربوط به اختراع برخوردار است استاندارد شده است . PLT دفتر ثبت اختراع طرفهای متعاهد را ملزم نموده است که در صورت رعایت سه شرط ساده به شرح ذیل از سوی متقاضی تاریخ تسلیم تقاضای ثبت را اعطا نمایند : اولا شاهدی دال بر اینکه عناصر واصله به دفتر ثبت اختراع بقصد تقاضای ثبت اختراع است . ثانیا دلالتی که به دفتر ثبت اجازه می دهد تا هویت متقاضی ثبت را مشخص کند یا با او تماس حاصل کند اگر چه کشور متعاهد مجاز است که هردو این دلالتها را بخواهد. ثالثا بخشی که مشخصا به توصیف اختراع می پردازد. هیچ عنصر اضافه ای برای اعطای تاریخ تسلیم تقاضای ثبت اختراع لازم نیست . بویژه طرف متعاهد نمی تواند درخواست هزینه مربوط به تسلیم تقاضای ثبت به عنوان شرط لازم مربوط به تاریخ تسلیم نماید ضمن اینکه شرایط مطلقی جهت آن شکل گرفته است بنابراین طرفهای متعاهد مجاز نخواهند بود تاریخ تسلیم تقاضای حق انحصاری بهره برداری به متقاضی بدهند تا اینکه الزامات مذکور رعایت شود.

- پی ال تی مجموعه ای ازشرایط ضروری برای تقاضاهای ملی و منطقه ای را با لحاظ الزامات مربوط به فرم یا محتوای تقاضای بین المللی تحت معاهده پی سی تی و محتوای فرم درخواست پی سی تی و استفاده از آن فرم درخواست را استاندارد کرده است. که این امر به حذف و کم کردن شکاف آئین نامه ای موجود بین سیستمهای اعطای پتنت ملی ، منطقه ای و بین المللی کمک کرده است.

- ایجاد مدل استاندارد فرمهای بین المللی مورد توافق قرار گرفت که باید مورد پذیرش دفاتر ثبت اختراع طرفهای متعاهد قرار گیرد.

- برخی از تشریفات پیش روی دفاتر ثبت اختراع ساده شده که منجر به کاهش هزینه برای متقاضی و دفاتر ثبت می شود. نمونه های این تشریفات عبارتند از مستثنی شدن از تصویر گری اجباری ، محدودیت در مدارک الزامی بر مبنای سیستماتیک ، الزام دفاتر ثبت بر پذیرش یک مکاتبه در برخی قضایا ( وکالتنامه ) یا محدودیت در الزام به تقدیم یک کپی از تقاضای قبلی و ترجمه مربوط به ان .

- اجرای تقدیم تقاضای ثبت الکترونیکی تسهیل گردید درحالیکه مکاتبات الکترونیکی و کاغذی هر دو موجودند. معاهده پی ال تی اعلام میدارد که طرفهای متعهد مجازند که بعد از تاریخ دوم ژوئن سال 2005 مکاتبات کاغذی را حذف و به مکاتبات الکترونیکی سوئیچ کنند. اما همچنان بعد از این تاریخ ملزم به قبول مکاتبات کاغذی به منظور اخذ تاریخ تسلیم تقاضا و تکمیل محدودیت زمانی می باشند. در این رابطه بیانیه بوافق شده تصریح می نماید که کشورهای صنعتی به کشورهای در حال توسعه و کشورهای در حال گذر برای گذار به سوی تسلیم تقاضای الکترونیکی یاری خواهند رساند.





Contracting Party
Union
Body
Details
Bahrain
Patent Law Treaty
Assembly

Croatia
Patent Law Treaty
Assembly

Denmark
Patent Law Treaty
Assembly

Estonia
Patent Law Treaty
Assembly

Finland
Patent Law Treaty
Assembly

Kyrgyzstan
Patent Law Treaty
Assembly

Nigeria
Patent Law Treaty
Assembly

Republic of Moldova
Patent Law Treaty
Assembly

Romania
Patent Law Treaty
Assembly

Slovakia
Patent Law Treaty
Assembly

Slovenia
Patent Law Treaty
Assembly

Ukraine
Patent Law Treaty
Assembly

United Kingdom
Patent Law Treaty
Assembly

Uzbekistan
Patent Law Treaty
Assembly






2 comments:

Unknown said...

سلام
می خواستم تشکر کنم از وبلاگ خوبتون چون من موضوع تحقیقم در مورد این کنوانسیون ها بود و از وبلاگ شما خیلی استفاده کردم. خواهشی ازتون دارم. دنبال مطالبی در باره ی بخش هایی از کنوانسیون های جهانی حمایت از مالکیت معنوی هستم که مربوط به حمایت از توسعه دهندگان نرم افزار ها، شبکه و موارد مشابه باشه. چه طور می تونم در این مورد اطلاعات به دست بیارم؟ شما می تونید راهنمایی کنید؟
با تشکر

Unknown said...

salam
man daneshjuye hoqu m. fekri hastam.
az sit toon khili khosham umad.
dastetoon dard nakone.
khoshal misham bishtar ashena besham bahatoon.
behnam ensafi azar(ensafy@gmail.com)